16 April 2011

kerna sejarah itu

Orang ckp sejarah mana mungkin berulang...TIDAK SAMA SEKALI...tp bg aku sejarah itu akan berulang, cuma dlm bentuk yg lain tetapi bila tiba masa itu,, kite pasti bermonolog...OH...sebelum ini pernah berlaku pd aku atau sesiap sahaja daripada kita.

PERNAH anda MENGALAMINYA??? cuba fikir, penulis rasa tentu ada kan? kalau tak dua tiga kali, tentu sekali dlm hidu kita akan rasa apa yg berlaku pd kita hari ini, penah berlaku sebelum ini.

Ya, sebab itu, bila difikirkan kembali, kenapa ia berlaku...jawapan itu tiada pada penulis, cuma penulis ingin kongsikan tentang perkara itu kerana penulis penah mengalami beberapa kali...kalau benda yg dilakukan itu tidak menyusahkan diri, its ok tetapi jika apa yg berulang itu sepatutnya tidak berlaku...ermmm, penulis akan memarahi diri sendiri.

Kita semua tidak sempurna, dan tidak boleh untuk memuaskan hati semua orang... tapi kite boleh menggemabirakan orang dengan apa yg kita lakukan, jika sebelum itu kite rasa kita terlalu teruk dan sering menjadi mangsa amarah orang lain, JANGAN sesekali kita berDENDAM..kerna dendam itu tidak akan membawa kita ke mana2 pun... walaupun sebenarnya bukan dendam, sekadar utk memberi pengajaran kepada seseorng juga penulis rasa tentu elok benar.

Alangkah lebih baik jika kita mendoakan kesejahteraan untuk dia..itu lebih elok namun jika takdir menentukan org yg menganiayai kita itu mendapat balasan, kite mendoakan juga semoga ALLAH mengampunkannya...ITU LEBIH BAIK...


KERNA, TIDAK ada yang lebih baik melainkan apa yg ditentukan ALLAH, yg buruk itu hanya sifat kita sebagai manusia yg sememangnya tidak pernah sempurna.....


TULIP BERDURI:Bila difikirkan kembali apa yang berlaku, aku mula sedar...biar masa yg tentukan...yg penting berdoa dan terus berdao kepadaNYA...



12 April 2011

NOSTALGIA DI FELDA

Felda chalok barat...penulis pun tak tahu dr mana asalnya nama tpt penulis membesar nih...tp dlm daerah setiu @ bandar permaisuri tu, ada beberapa kawasan lagi bermula dgn nama CHALOK, ada chalok rahmat, chalok terap, chalok kedai, chalok lama...byk kan.Penulis hanya sekadar membesar dr kecik (selepas lahir di FELDA BUKIT BADING, AJIL) sehingga usia penulis 11 tahun sebelum penulis kembali ke bukit bading hingga penulis menamatkan persekolahan. di FELDA CHALOK BARAT, rata2 penerokanya mengusahakan ladang mereka sendiri...kalau masa penulis kecik dulu, tanaman getah menjadi komoditi utama peneroka di sana. kini segalanya berubah, tanaman pun dah bertukar kepada kelapa sawit. Aktiviti penduduk di felda tu actually xbyk lah mana...generasi pertama jika tidak ke ladang mereka akan melepak di kedai2 bermain dam aji (ni pun lagi satu, penulis tak tahu asal usul nama dam aji tu)..yg muda2 cam biasa rempit2 alaaa laa tersepit gitueww.... Tapi sementelah mak ayah penulis menetap di sini, penulis sering pulang dan lebih kerap ketika masih di zaman persekolahan dan zaman study di universiti dulu. Sebenarnya tidak banyak yang boleh diceritakan, tp apa yang penulis ingin nyatakan di felda ni semangat kepartian mereka kuat hingga terbawa2 dlm kehidupan seharian(bermasam muka, ngumpat mengata jika tidak sebulu) mmg biasa di felda ni. Pernah satu ketika, masjid nk disamak gara2 sudah bertukar tampuk pemerintahan. dahsyat kan kampung penulis?ngeh ngeh ngeh. Begitu juga dalam agihan wang ehsan ke, duit hari raya ke...kalau anda seorang yg memilih bulan yang terang (ermmm...brangan lah anda dan keluarga anda untuk mendapatkan semua tuh) TAPI mujur gak anak2 bulan terang ni, bila nk ke universiti...mereka (yg timbang tak sudah2 tu) sign jugak kertas tuk permohonan apa2...kalau x masakkkk dan yang paling hangus...tentulah keluarga penulis yang rata2 mmg masuk universiti (mungkin sebab cerdik krn terlalu teraniaya gara2 tak penah dapat bantuan duit2 tu semua) hahahahahahahahaha (ALAMAKK......KALAU ADA ORG KG PENULIS BC NIH,GASAK LAGI LAH AYAH PENULIS....) NGEH NGEH NGEH...walaupun penulis tahu, ayah penulis seorg peneroka yg semngat kental...tahn digasak dgn mereka yng dengkikan nya.... Kalau nak cerita tentang ketidakpuasan hati ini...mmg panjang berjela2 penulis nk tulis...terlalu geram hingga pernah di utarakan kpd pengurusan tertinggi FELDA ttg DOUBLE STANDARD yg diamalkan di FELDA CHALOK BARAT tu.... TAPI penulis ttp syang ngan felda tu, byk pengalaman yg penulis dapat, byk benda yg boleh dijadikan kenangan manis, dan byk benda yg boleh dikongsikan dgn sesiapa sahaja ttg laman yng harmoni itu walaupun jaraknya dr jalan utama (JLN KT-K.BHARU) kira-kira 3.4km. (dah nama pun FELDA kan.....TAKKAN di tgh bandar kot, lain2 lah HOTEL FELDA RESIDENT..ngeh3 yg ditengah bdr KT berdekatan waterfront kat P. KAMBING tu..... nostalgia di FELDA tu terlalu byk...terlalu indah untuk dikenang kami enam bradik (SEMUA POMPUAN TAU....TP HANYA ADA DUA LAGI JE YG SINGLE MINGLE.....YG LAIN OUT OF AVAILABLE)...dan memory tu menjadi bertambah indah jika kami berkumpul bersama2 MEK ngan ABAH....luv both of u laaaahhhhh.....muah muah muah..wuaaaaaa....mau balik kg lagi maaa..... TULIP BERDURI: Tempat jatuh lagikan di kenang......

04 April 2011